Näyttelijä Siiri Angerkosken sukujuuria Laitasaaressa

Pekka Puupää

Näyttelijä Siiri Saimi Angerkosken o.s. Pelkonen (vuodesta 1904 Palmu, s. 21.8.1902 Oulu, k. 28.3.1971 Helsinki) 1 isä hopeaseppä Kustaa Palmu (ent. Pelkonen, s. 3.4.1880) syntyi Laitasaaressa, ilmeisesti hänen vanhempiensa Sakarin ja Marian asuessa Halosessa. Angerkosken äiti oli Hanna Juhontytär o.s. Johansson (alk. Jaara, s. 9.3.1877 Iissä). 2

Kustaa Pelkosen vanhemmat olivat Sakari Riitanpoika Pelkonen (alk. Pikkarainen, s. 15.5.1849 Oulujoki) 3 ja Maria Simunantytär Pussinen (myöh. Niemelä, s. 13.11.1851 Utajärven Niskankylä, Myllyrannan ruukki, k. 1934 Muhos). 4

Heidät vihittiin joulukuussa 1876. 5 Sakari oli joitakin aikoja renkinä Yrjänässä no 29 ja 1869-72 renkinä Ylitalossa no 21. He asuivat 1880-luvun alussa Laitasaaressa Halosessa no 54 itsellisinä ja 1893-96 välisenä aikana Saunakankaassa no 74 mäkitupalaisina.

Siiri Palmu (myöh. Angerkoski)

Sakari Pelkosen äiti Riitta Juhontytär Pikkarainen (s. 27.2.1827 Laitasaari) avioitui Laitasaaressa 20.1.1853 Juho Pertunpoika Pelkosen (s. 08.11.1827 Laitasaari) kanssa, mistä nimi Pelkonen Sakarillekin tuli käyttöön. Riitta Pikkaraisen sukua äitinsä Kaarina Haatajan (s. 1792 Oulunsuu) veljen Matin (s. 06.09.1774 Oulunsuu) jälkeläisiä asui mm. Laitasaaren Pikkaraisessa, Honkarinnassa, Halosessa ja Saunakankaassakin. Kaarina muutti veljensä tavoin puolisonsa Juho Pikkaraisen (s. 1788) kanssa Laitasaareen. 6 7

Kaarlo Angerkoski

Siiri työskenteli ennen näyttelijän uraansa mm. Kempeleen Ketolanperän Räisäsen tilalla kotiapulaisena. Hän sai 18-vuotiaana ensimmäisen teatterikiinnityksen Porin teatteriin. Siiri avioitui vuonna 1932 Viipurin teatterin näyttelijän Kaarlo Angerkosken kanssa ja heistä tuli lyömätön komediakaksikko. 8

Vuonna 1937 Siiri siirtyi elokuvateatterin pariin ja tuli tunnetuksi Suomen Filmiteollisuuden näyttelijänä 1938-63. Elämänsä aikana hän ehti tehdä yli sata elokuvaroolia. Siiri Angerkoski oli aikansa tunnetuimpia näyttelijöitä. Parhaiten hänet muistetaan Pekka ja Pätkä elokuvien rouva Justiina Puupäänä (kuva ylhäällä). Hän näytteli myös Muhoksen Mimmi elokuvassa, josta on kirjoitettu täällä.

Angerkoski sai kaksi Jussi-palkintoa sekä Pro Finlandia palkinnon. 9

– Pentti Lohela, lisätietoja Solja Holappa ja Sari Heimonen

Kategoria(t): 54 Halonen, 74 Saunakangas Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta kohteessa Näyttelijä Siiri Angerkosken sukujuuria Laitasaaressa

  1. Pentti Utriainen sanoo:

    Hei
    Minun tutkimuksen mukaan Kustaa Pelkosen-Palmun vanhemmat olivat Sakari Britanp. Pelkonen s. 15.5.1849 ja Maria Simont Pussinen s. 13.11.1851 Utajärvi, vihitty 14.12.1876 Maria Pussisen vanh. Simo Pussinen ja Anna Haraldint Niskan kylässä. Sakarin äiti Brita Juhont. Pikkarainen s. 27.2.1827 Muhos, Laitasaari ja isäpuoli Juho Pertinp. Pelkonen s. 8.11.1827 Muhos k. 6.1.1868 Muhos. Heidät on vihitty 20.1.1853 Muhoksen Laitasaaressa 20.1.1853. Juho tunnustanutunut isäksi.
    Brita Pikkaraisen vanh. Juho Sakarinp. Pikkarainen alk. Määttä 24.4.1779 Muhos-25.9.1948 Muhos ja vaimo Carin, josta ei ole lähempiä tietoja. Juho Sakarinpojan vanh. Sakari Määttä ja Carin.
    Juho Pertinp Pelkosen vanh. Pertti Jöraninp. Pelkonen 14.2.1784 Muhos-3.4.1852 Muhos ja Anna Erkint. Parkkinen 13.11.1784-13.1.1871 Muhos vih. 29.5.1814 Muhos Juho Pertinp vanh. Jöran Jaakonp. Pelkonen 14.10.1749 Muhos ja Greta Simont. Niemelä vihityt 13.1.1776 Utajärvellä. Anna Erkint. Parkkisen vanh. Erkki Parkkinen ja Anna Karjalainen vihitty 10.4.1778 Muhos.
    Pentti Utriainen, sukututkija

  2. Sari sanoo:

    Hei Pentti,

    Kyllä Riitta Pikkaraisen poika oli Sakari samaa sukua kuin minun isäni suku Laitasaaresta, josta olenkin kirjoittanut em. sivuille kun klikkaa noita linkkejä tuossa artikkelissa.

    Maria Pussisesta edesmennyt Pekka Oilinki on tutkinut, että hänen isänsä Simuna käytti Niemelä nimeä myöhemmin, muutin sitä vähän. Syntymäaikaan oli minulla tullut kuukausivirhe – sekin korjattu. Tarkistin tuon vihkiajan ja kyllä heidät vihittiin rippikirjan mukaan 14.12.1876, kuulutettu 25.11.1876. Vihityistä heitä ei Muhokselta löytynyt. Kiitos tarkkaavaisuudesta. Kiinnostaisi vielä tieto lähteestä, missä näkee, että Juho Pelkonen on tunnustanut Sakarin pojakseen?

    Kovin pitkiä sukuselvityksiä emme laita tänne sivuille sen vuoksi, että keskitymme talohistoriaan. Toki sivustoa seuraamalla löytää paljonkin sukututkimusta. Esim tuon Juho Määtän sukua löydät artikkelissa mainituista taloista ;)

    Juho Sakarinpka Määtän s. 1779 jälkeläisiä löytyy mm. täältä http://www.laitasaari.fi/taloja/saunakangas-no-74/ ja täältä http://www.laitasaari.fi/taloja/pikkarainen-no-72/ ja hänen esi-polviaan mm. täältä http://www.laitasaari.fi/taloja/yrjana-no-29/ Hänellä ei ole Riitta nimistä tytärtä. Olit kirjoittanut että tämä Juho kuoli 1948 – ei varmaan pitäne paikkaansa – vaan 1848 on minun tietokannassani kuolinvuosi http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1847-1853_ik120/171.htm . Hänen vaimonsa oli Helena Lusua – he olivat isoukkini äidin vanhemmat.

    Riitta Juhontr. Pikkaraisen s. 1827 vanhemmat olivat Juho IISAKINPKA Pikkarainen s.n. 1789 tai 1788, k. 12.12.1831 Muhos Laitasaari (en ole häntä tutkinut tarkemmin) ja Kaarina Haataja eli Lax s. 1792 Oulunsuu. http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1826-1832_ik119/310.htm http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muhos/rippikirja_1833-1839_ik119-120/301.htm Juho ja Kaarina muuttaneet Muhokselle Kalajoelta 18.4.1821, muuttokirja nro 6. Mukanaan poika Juho.

    • Pentti Utriainen sanoo:

      Hei Sari

      Siinä kuolinajassa on tullut minulla lyöntivirhe, tietysti se on 1848.
      Pentti

    • Pentti Utriainen sanoo:

      Hei Sari
      Kysyit lähdettä lapsen tunnustamiselle. Muistiinpanon on ennen tietokoneaikaa tehty ja ovat tuolla vintin uumenissa. Olen tehnyt aikanaan niistä yhteenvedon tietokoneelle. Muistiinpanojen löytyminen on kyllä valitettavan ison työn takana.

      Pentti

      • Sari sanoo:

        Hei, Pentti, varmaan jostain käräjäkirjasta voisi asian löytää -ehkä. Valitettavasti tällähetkellä tieto on ”hyödytön” koska lähdettä ei ole tiedossa.

        Ajattelinkin että varmaan lyöntivirhe on tuo vuosiluku.

        Tosiaan kannattaa seurailla näitä linkkejä talosta taloon jossa aina lisää sukua esipolvia tai jälkipolvia – ja tietoja mahdollisista muutoista toisille paikkakunnille ja muihin taloihin. Myös hakulaatikkoa etusivulla voi käyttää. Tuo Kaisa Haataja eli Lax on sitten myös minulle sukua, koska hänen veljensä Matti on suora esi-isäni, tämän poika oli Olli joka löytyy Pikkaraisesta no 78 sekä hänen jälkipolvensa, joka sitten onkin minun isoukkini isä. Minäkin nämä aikoinani tutkin tietokoneajan alussa arkistoissa koluten ja tilaten mikrofilmejä kirjastoihin, sen jälkeen näitä vielä moneen otteeseen tarkistellut – ja lisännyt tarkemmat lähteet sukuohjelmaan – kun lähteet on niin näppärästi nykyään netin kautta saatavana monet :D

  3. Solja sanoo:

    Anna Harald ei ollut Haraldintytär. Hänen vanhempansa olivat Matti Matinpoika Nahkala ja Stina Matintytär Harald – jolla sukunimi vihittyjen luettelossa Klockars. Anna syntyi 26.05.1821 Uusikaarlepyyn Kirkonkylän Smedsbackassa. Simo Pussinen oli ruukinrenki ja masuunimestari. Anna muutti Vaalaan (ent. Utajärven Niskankylä) samana päivänä kuin Myllyrannan ruukin uusi isännöitsijä Axel Backman ja tämän perhe. Myös Backmanit muuttivat Uudestakaarlepyystä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *