Joen pohjan ruoppaus Keräsen rannassa

Taisto Ranta, Ranta-Keräsen no 23 vanhaisäntä, muistelee tammikuussa 2016:

Kuusamolaiset sukulaiset tulivat meitä Hilkan kanssa pyytämään, että lähtekää meidän kanssa Joensuuhun ja sieltä Orimattilaan. Sukulaisilla oli ihan uusi auto ja heitä pelotti lähteä sinne asti kahdestaan ajamaan. Ja niin me käytiin se neljän päivän reissu Etelä-Suomessa.

Luikunsaari Oulujoessa Kuvassa näkymää Keräsen kantatilan paikasta joen eteläpuolelle aikana, jolloin Luikunsaari tasoitettiin. Saari syntyi siitä, että Oulujokea ruopattiin Heimosten kohdalta. Ruoppaamalla tehtiin uutta veneväylää.

Kun tulimme sieltä niin autoilija Veikko Komulainen tuli pihaan ja sanoi, että he kuorma-autoilijat ovat saaneet ajourakan padon rakentamiseksi lossituvan rannasta keskelle jokea, josta sitten alavirtaan 300 metriä ja siellä rantaan jälleen. Veikko sanoi, että hänen on pakko löytää tottunut kuski ajamaan toista tuuria ”ja kun tiijän että sinä oot kiipeillyt Montan ja Utajärven pitkällä kanavalla näissä hommissa niin älä sano mulle että ei käy”.

Heinäntekoon mennessä me saimme padon ajettua ja päästiin pumppaamaan allas tyhjäksi sinne jääneestä vedestä. Ruoppausurakan sai Vesi-Pekka -niminen yritys, jonka vastaava mestari Martti Luikku tuli vuokraamaan rannasta peltoa toimitiloja varten; ruokailupaikka, paja ja varastot jne.

Sitten alkoivat joenpohjan räjäytykset, joita ennen piti tarkistaa tulisijat, valamalla tehty kellari ym. jotka olisivat vaarassa halkeilla ja vaurioitua. Isompia vaurioita ei onneksi tullut. Ainoa haitta oli se että joesta vedetty vesijohto oli monesti jäässä kun raskas liikenne putken päällä jäädytti maan putkeen asti.

Kategoria(t): 23 Keränen, 23 Keränen - Ranta-Keränen Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

6 vastausta kohteessa Joen pohjan ruoppaus Keräsen rannassa

  1. Paavo Salmi sanoo:

    Mihinkähän padon ja altaan rakentaminen liittyi, oliko kyseessä Laukan sillan perustusten rakentaminen kuivatyönä? Väylän ruoppaus oli eri projekti, mitä tehtiin pitkälle Päivärinteen alapuolellekin uittoväylän syventämiseksi.

    Solja: Näin minäkin oletan, että liittyy sillan perustusten tekoon ja siitä onkin tulossa Taistolta toinen juttu ajastetusti lähiaikoina.

  2. Pentti Lohela sanoo:

    Pato ja allas tehtiin joen pohjan syventämiseksi Oulujoen Uittoyhdistyksen piikkiin. Siis uittoa varten. Tehtiin noin 5 vuotta ennen sillan rakennusta.

    Silta valmistui käyttöön 1969. Aiempi artikkeli asiasta http://www.laitasaari.fi/laukan-sillan-rakentaminen/ Soljan huom.

    • Paavo Salmi sanoo:

      Onko tämä ymmärrettävä niin, että tehtiin allas louhintatöitä varten, jotta voitiin louhia kuivatyönä. Tiedossani on, että kaikki ylimääräinen maa-aines ajettiin ensin pois ja myöhemmin tuotiin maata takaisin kalojen kutupaikkojen muodostamiseksi. Milloinhan tuo kuva on otettu, näyttää aika tuoreelta, eli lieneekin maan ajoa takaisin jokiuomaan.

      Solja: Kuva ei liity tarinaan, on nuorempaa perua. Onpahan vaan samalla kohdalla otettu. Valokuvia alkaa olla jo niin paljon että pidempään tunnistamattomia on jo jouduttu poistamaan, sekä huonolaatuisia. Eli joka haluaa tunnistaa vielä kuvia, kipinkapin kuvasivulle tuntemattomia albumeja katselemaan.

  3. Elsi Lehikoinen sanoo:

    Valokuva on otettu kun ns. Luikun saarta poistettiin v. 1998. Osa kiveytyksestä jätettiin silloin kalojen kutupaikaksi.

    Kalevi Leskelä ja Elsi Lehikoinen

    Solja: Kiitos tiedosta, lisäsin myös kuvatekstiin.

  4. Jukka Haataja sanoo:

    Muistelen, ettei Luikunluodon poistamista suoritettu vuonna 1998 vaan jo vuotta-kahtakin aiemmin. Poikasena seurattiin saaren purkamista ja armeijan leiriytymistä sillan kupeessa mielenkiinnolla.

  5. Esko Könö sanoo:

    Nippu-uittoa varten väylä ruopattiin. Työn urakoi Vesi Pekka Oy. Työt alkoi 1961 PekkaMäätän arosta, Määtän saaren nokkaan tehtiin tie, sora ajettiin Konnun kankaasta. Saareen tuotiin laahakauhalla varustettu Lima 1250, jolla väylä ruopattiin. Pikkuahon kohdalla oleva kallio porattiin ja räjäytettiin. Lima kaivoi, saari jatkui aika paljon väylästä nousseella louheella. Imuruoppa lähti Määtänsaaren alapäästä ja ruoppasi väylää Päivärinteelle. 1962 heinänteon jälkeen siirryttiin Keräsen rantaan niinkuin Taisto muisteli ja sehän tehtiin kuivatyönä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *